Rock bottom.

...kad te vrijedaju, a ništa ne boli...

Det skrämmer mig. Att inte känna något, att inte bry mig. Kylan. Känslan av likgiltighet, jag har alltid hatat den. För varje gång gör det mindre ont istället för att det ska göra mer. Det övergår till en känsla av bortdomnad, något alldeles, alldeles värdelöst. Hela min kropp säger emot och jag ser inget för maskaran har blandats med regndropparna som runnit ner från mitt hår, men jag fortsätter gå, med rädslan hängandes över axlarna. Rädslan för allt det jag inte känner nu ska skölja över mig som en vild iskall våg...

 

 

 _______________________________

When you feel you have had it up to here

'Cause you mad enough to scream but you sad enough to tear
That's rock bottom.


Det som skrivits
Postat av: ss

ser att du håller på serbien å kroatien i fotboll ocksåå.. då kan du inte vara nån riktig bosnier..å kom inte me massa bortföklaringar nu, för dem bortförklaringarna kan du spara till majke srebrenice, i roditelje zaklane djece, cija su djece sa srpskih i hrvatskih rafala izpaljena..ciji je narod, bolnice, pijace, skole, vrtica i groblja palio, ruzio, i gadjao..dem bortföklaringarna, kan du spara å tala om för de 250 000 slaktade bosniska själarna..ciji se jecaj i dan danas cuje..40 000 barn dog..å 40 000 kvinnor våldtogs..a ti pricaj..dok srpkinje i hrvatice furaju svoje,, i vole samo svoje..jebe se njima za bosnom.. men du ska leka nån jugoslovenka, ciju sam iluziju spalio, kad su jugoslovenski tenkovi u sarajevo i mostar ulazili, da nas rokaju..nema jugoslavije, bilo je kad je tito zivio..ali sad svi idu za svoj identitet, steta sto ti hoces na svaciji

2008-11-19 @ 21:03:37
Postat av: ferid

inget svar på kommentaren eller=

2008-11-20 @ 12:27:30
Postat av: Edita

Ma sta hoces? Ja sam dobro svjesna te tvoje statistike ali nemam nikakve namjere da sa pravdam ili da objasnjavam nesto sto ti (takvi kao ti) ocigledno ne mozete razumijeti!

I za koga ja navijam je moja stvar i po mom misljenju nema nikakve veze s ovim... A to sto se tebi ne svida, ne moze mi biti manje zao.



Hajd sad furaj

2008-11-20 @ 14:58:39
URL: http://diitah.blogg.se/
Postat av: ferid

ma ti si edita, jedna obicna prodana dusa..zbog takvih ljudi kao sto si ti, je Bosna uvjek zrtva, zato sto ljudi uvjek zaboravljaju sta se desilo..i ovaj zadnji rat je bio samo upozorenje, slijedeci put ceka nestanak..de inte första gång man snackar om din olojala, antipatriotiska och förädiska sätt å vara..nemoj nikome reci da si bosanka, jel brukas prave Bosanke, koje imaju moral i ponos..i znaju ko je kriv za sve, i sta se nasem narodu desilo..förstår inte varför å hur du kan hålla på länder som kroatien å serbien..å att du har kroatisk armband..hahah, du borde skämmas..å ja e nog inte den enda som tycker det:)

2008-11-20 @ 15:53:09
Postat av: Edita

I nije ni prvi ni zadnji put sto cu reci da me boli briga sta ko misli! Dok ja znam ko sam i odakle sam, odakle su mi roditelji i njihovi pradjedovi, gdje su moji korijeni! Nismo prodali stanove i kuce kao sto su mnogi. Uvijek odem u moju Banja Luku, u moju BiH i jebem mater svima sto kazu da nije moja i da nije NASA!

Sarajevo i tako zvana FBiH me ne interesuju i ako je sve to NASE! I ne mogu mrziti sve srbe, jer mi je prvi "srbin" pomogao da pobjegnem od nevolje, od dusmana, tako isto ne mogu da mrzim sve hrvate! Znaci; gadniji su mi ovi "bosanci" (citaj bosnjaci) sto su prodali svoje imovine i POBJEGLI u FBiH, znaci fino servirali dusmanima ono sto odavno traze, sto u ratu nisu mogli oteti! Pametni? Ma ja.. Patriote? Aha...



Znaci dok mene ima; ja cu ici u BL i zvati je MOJOOOM! Shvatas?? Nece moja Bosna nikada patiti zbog takvih kao ja, NIKADA!



I jos jednom sto se tice sporta, koliko znam nema sanse da je jedan Rakitic ili jedan Krasic koji su bili djeca tokom rata, da su oni ubijali narod...



Za tim, majke ti, odjebaus ako nemas sta pametnije reci! Idi toj sto ima "morala i ponosa", sta si zapeo za mene?!

2008-11-20 @ 18:21:55
URL: http://diitah.blogg.se/
Postat av: Edita

I nije ni prvi ni zadnji put sto cu reci da me boli briga sta ko misli! Dok ja znam ko sam i odakle sam, odakle su mi roditelji i njihovi pradjedovi, gdje su moji korijeni! Nismo prodali stanove i kuce kao sto su mnogi. Uvijek odem u moju Banja Luku, u moju BiH i jebem mater svima sto kazu da nije moja i da nije NASA!

Sarajevo i tako zvana FBiH me ne interesuju i ako je sve to NASE! I ne mogu mrziti sve srbe, jer mi je prvi "srbin" pomogao da izbjegnem nevolju, izbjegnem dusmana, tako isto ne mogu da mrzim sve hrvate! Znaci; gadniji su mi ovi "bosanci" (citaj bosnjaci) sto su prodali svoje imovine i POBJEGLI u FBiH, znaci fino servirali dusmanima ono sto odavno traze, sto u ratu nisu mogli oteti! Pametni? Ma ja.. Patriote? Aha...



Znaci dok mene ima; ja cu ici u BL i zvati je MOJOOOM! Shvatas?? Nece moja Bosna nikada patiti zbog takvih kao ja, NIKADA!



I jos jednom sto se tice sporta, koliko znam nema sanse da je jedan Rakitic ili jedan Krasic koji su bili djeca tokom rata, da su oni ubijali narod...



Za tim, majke ti, odjebaus ako nemas sta pametnije reci! Idi toj sto ima "morala i ponosa", sta si zapeo za mene?!

2008-11-20 @ 18:29:55
URL: http://diitah.blogg.se/
Postat av: jasa

hahaha..pa jedan rakitic ili kurcic, mozda nisu ubijali djecu, ali su zato bili na strani tih ustasa i cetnika ´koji jesu, njihovi roditelji su glasali za te ekstrmiste..i ako ih pitas sta misle o bosancima, vecina ce ih reci da nas nevole..sto cemo onda mi njih voljeti?? a to sto je tebi prvi komsija pomogao, jel zato onda moras na njih navijat, pa ima 100 000 komsija koji su pomagali da se muslimani iz banjaluke iztjeraju, jel nisu dobrovoljno preselili iz banjaluke..a ima stotina hiljada hrvatskih i srpskih vojnika koji su klali, silovali, pljackali itd..i sad ti zbog tvog komsije, svetog Peru, ti sad njih branis..pa sto ih ne brane, majke srebrenice, ili sarajlije koji su prosli granata, snajpera i tenkova..ti si jedna bruka, i to sto ti stojis iza toga sto kazes, samo pokazuje da stojis, iza toga da si budala.. a i zato sto ti roditelji nisu prodali stan, neznaci da si ti neka patriota, pa sto ti stari nije odveo familiju u sigurnost i vratio se u Armiju BH ako ste neki patrioti..taj bolje ti, da ugasis, taj blogg..jel pocece bosanci da te mrze..pa zato idi sa svojom sahovnicom i armband kod njih-

2008-11-20 @ 19:32:54
Postat av: Ammar

eh vala nemozes se zvati ferid u dvadeset prvom stoljece...hahaha



FERIDEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE

2008-11-20 @ 20:45:37
Postat av: ferid

moze, a kako da se bosanac zove Ammar..haha sa dva "M", jesil se i ti to prodao..ali ja predpostavljam da to adita pise, för hon verkar sakna liv:)

2008-11-20 @ 21:57:35
Postat av: hahahahah

sad sam te i vidio sa hrvatskom majcom na bloggu..haha alltså du e totalt vricka..du e mentalt sjuk..hahaha. å att du säger så dumma saker, att bosnier va glada för att turkarna van-.-tro fan det, med turkiska vapen skyddade vi vårt land, men mot kroatiska fick vi ta skydd..å tro fan att, kroaterna håller mer på italienarna, när dem möter oss, eller serberna på ryssarna..sto cemo onda mi na njih..znaci, ako bi nas hrvati istukli i razvalili sarajevo, onda je okej, a kad mi njih, onda nevalja..haha glupaco

2008-11-20 @ 22:00:40
Postat av: Ammar

Sine Feride, Amar i Ammar su dva razlicita imena, obadva bosanska :) pogledaj u knjizi pa ces vidjeti



Ferideeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee...pravi si Ferid

2008-11-20 @ 22:02:09
Postat av: ferid

haha da izmijavas nasa imena--pa vidi se da si edita ili neki njen supak..ni måste ha massa kroatiska vänner där, så ni ställer er på deras sida..a ti ammaru, daj mi tvoj msn da popricamo kako treba, sta se tu krije iza kompjutera i lizes gusci, toj propdanoj dusi..jel to hoces da ti da?? hon tjejen är helt vrickad.. ee, edita, läs denna sida om vad han bosniern skriver om sin pappa, läs mozda se najezis..krivci zato, su bas ti ljudi kojih ti branis, srbi hrvati..ista govna

http://nucho.blogg.se/2008/july/srebrenica-11-juli-1995.html#comment

2008-11-20 @ 22:24:03
Postat av: ZA Ferida

Zbog silni gramaticki gresaka sto otezavaju citanje i recepciju Feridovi komentara, dostavljam vam jednu poboljsanu verziju komentara broj 11.



Haha, da, ismijavas se nasim imenima. Vidi se da si Edita ili neki njen supak. Mora da imate mnogo hrvatski prijatelja pa da se zbog toga postavljate na njihovu stranu.

Ti Ammare, daj mi tvoj msn, da popricamo kako treba. Sto se tu krijes iza kompjutera i lizes guzicu toj prodanoj dusi? Jel to hoces da ti da?

E, Edita, procitaj ovu stranicu. (Link) Vidi sta momak pise o svome ocu. Procitaj, mozda se najezis. Krivci za njegovu tugu i bol su bas ti ljudi koje ti branis.



------------------------------------------------



Nek se diskusija nastavi

2008-11-20 @ 23:02:59
Postat av: erna

är ss, ferid och jasa samma person?

2008-11-20 @ 23:07:51
URL: http://ernaerna.blogg.se/
Postat av: elmY

Voljela bih da nepocnem jer neznam gdje bih pocela u tom slucaju al ipak me nesta vuce da malo patriacije prospem ovdje..



Najvise me iznenadi da nakon svega sto je bilo, nakon sve izgubljene brace, sestara, oceva, majki neki od nas jos uvjek porijecu nesto neizbezljivo mi nikada nismo bili, nismo sada i necemo biti jedno sa srbima i hrvatima i svima onima koji su nasom krvlju zalivali travu..



stvarno neznam kako moze doci do toga da se sramimo nasih korjena i nase religije? nakon nekih 15 godina izgleda da ljudi zaboravljaju sta je bilo i danas mijesaju brakove i druze se sa nasim neprijateljima.. oni koji bi nas danas opet kao prije tih nekih 15 godina nabijali na nozeve, silovali i izvljavali se nad nama..



naravno svako izabira svoje drustvo i svoj put al ipak trebamo razmislit dvaput i pet put ako treba al samo da ne dodzemo u pogresnom drustvu.. ti za njiha dajes sve odrijeces se svog prijekla, navijas za njiha u fudbali its, a oni ti iza ledza jebavaju majku (izvinite na psovkama)..



a na kraju za Ammara iz Sthlma.. Faco nije sve u imenu, Ferid je jedno starensko muslimansko ime koje mozda omladina smatra (gamaldags, omodernt)al stvar je u tome da nikada nemozes nekog cijeniti po imenu ili izgludu vec prvo pogledaj sustinu osobe.. Ime na pravi covjeka finim vec obratno covjek ako je fin i vaspitan ukrasi svoje ime sa svojim osobinama..



toliko od mene

2008-11-20 @ 23:23:32
URL: http://elmys.blogg.se/
Postat av: Elvir

E Feride pederu jedan, nemoj covjece srati. Nepricaj gluposti o mojoj sestri. Govoris Ammaru da ti da msn da mozes pricati kao frajer? Frajer he tisi jedna picka. Kao prvo fudbal je sport a politika je drugo. Ja ne navijam Za hrvate ïli srbe, tvärtom jag vill att de ska förlora så att bosnien kommer någonvart, och andra lag. Jag hoppas på dagen de möts och bosnien sätter 10 mål i första halvlek. Jos jednu stvar ako si frajer molimte kazi mi vreme pa ce mo ja i Ti pricati kao frajeri!

2008-11-20 @ 23:31:48
Postat av: Edita

Evo Ferid mi je danas povecao broj posjetilaca! Hvala lijepa!



Feride, Feride, ja sam fino rekla, NE MOGU SVE MRZITI! Ne mogu i NECU!

Problem je ustvari u tome sto tebi PATROTIZAM znaci vise da mrzis "ne prijetelja" nego da volis svoje! A to nije patriotizam!



Necu ja citati nikakve linkove niti gasiti moj blogg zbog takvih ne obrazovanih kao ti. Ja ne "branim" i znam dobro sta je i gdje bilo! Ne mora me neko kao ti uciti! Jer ocigledno nemas svu informaciju!



Samo ne razumijem kako ce to sto ja navijam za HNS promijeniti ono sto je bilo 92' ?!

I ne mjesaj mi starog u ovo!!!



I Elmy, nisu se tek poslije rata poceli mijesati brakovi! A sto se inace tice religije, to je licna stvar i necu je diskutovati jer ne bi se trebalo ovakvim prilikama!

Ti se drzi svoga, a ja cu moga... jer oduvijek smo bili i uvijek cemo svi biti LJUDI!

Ja i gammaldags ti je na nas "staromodno".



___

I jos jedna stvarcica;

Ammar me nije uopste podrzao u ovome! Citaj ono sta se pise ako ces vec! I sta maaaajkeee ti "daj mi MSN" a krije se iza kompjutera?!?! GLUPANE!



2008-11-21 @ 00:17:23
URL: http://diitah.blogg.se/
Postat av: D

Hahaha, ojj vad vissa människor kan få mig å skratta!



Ferdi: ''daj mi tvoj msn da popricamo kako treba, sta se tu krijes iza kompjutera''



Kille måste vara mentalt rubbad! hahah msn nije på datorn va!? eller är det bara jag som har missat något?



I imam jedno pitanje...Vad hade det här blogg-inlägget med Bosnien å göra? Eller om vem hon gillar eller inte gillar!?



Man kommer inte långt i livet med bara Hat! Jag förstår att man inte kan älska alla, spec inte efter allt som har hänt MEN jag kan garantera att alla ni som snackar skit här känner någon kroat eller serb som går att umgås med och när ni pratar med den personen så tänker ni inte bara på det som har hänt utan ni ser en person i det hela också!

2008-11-21 @ 01:32:56
Postat av: hahaha

alltså edita..slusaj, nisu svi hrvati i srbi govna..ali tako su i nasi roditelji govorili 91, pa su nas poslje poklali.a hrvatski i srpski narod je izabrao te njihove politicare, koji su poslali masa hrvatskih i srpskih vojnika na nas nevini narod. ne smeta meni sto se ti druzis snjima, ali smeta kako jedna bosanka moze nositi hrvatski dres i narukvicu, pa de mi nadji jednu hrvaticu iz zagreba da nosi bosanski dres..i to sto imas u jednoj temi da ti je krivo sto su bosanci vandalisirali mostar, zbog turske pobjede..a sta onda kazes za to sto su hrvati, ne vandalizirali, nego unistavali mostar..ti si izgubile svoj identitet..i zalutala si negdje..vidi se da te stari nije dobro odgojio:) mozda je bio i u HVOu, ustaso;)

2008-11-21 @ 09:45:35
Postat av: Ivana

herreguud, va e folks problem? bara för du inte lever i DÅ-tiden, å bara för du inte hatar serber å kroater, som alla dom gör innerst inne, pga allt deras föräldrar å mor å farföräldrar matat dom me! Dom vet egentligen inget själva , d e va som sagts till dom som dom baserar sina uttalanden å "egna" åsikter om. å en som sa att d e ONORMALT att en bosnier gifter sig me kroat/serb? e d ditt problem? ska du leva ditt liv me den människan eller? oooh va ja blir irriterad. såna bosnier som skriver till dej här, dom visade mej för ett tag sen hur dom egentligen tycker å tänker. matchen kroatien-turkiet, d glömmer ja aldrig, tro mej. d kommer ja resten av mitt liv ha i bakhuvet... för d va skamligt att hålla på turkiet när kroatien å turkiet möts! d glömmer ja aldrig. fiifan. skit bara i va dom skriver här, dom e bara okunniga, å har inte förstått ännu att alla va minst lika inblandade i d jävla kriget. d va inte srbi å hrvati som slaktade å dom va bara offer, ne ne ne tro mej, ja kommer ihåg liite mer än så från kriget! d e FEL att försöka få sig själva att framstå som dom enda offrena i d kriget! så d va allt för mej, som sagt bry dej inte om va dom skriver,bara lyft på huvudet å smajla åt deras kommentarer!!!!!

2008-11-21 @ 10:08:07
URL: http://ivkiiic.blogg.se/
Postat av: Anonym

Varför ska vi muslimer alltid sträcka ut handen först, glömma allt som hänt. Alla som överhuvudtaget kan tänka sig att slappna av runt en kroat/serb är vilse. De kommer ALDRIG acceptera oss. Det hatar oss och allt som har med oss att göra. Hur fan ska jag kunna gå runt med SAHOVNICA på min tröja?, samma symbol som gjort att jag sitter här. Hellre att jag dör innan det händer... och Edita även om du inte hatar precis ALLA, varför i hela fridens namn ska du gå runt med deras tröjor och öppet stödja dem?... Finns ingen logik. Du behöver inte hata, ali imadi svoj ponos. Precis som om serberna eller kroaterna går runt med våra tröjor. Det är det folk äcklas av. Nista ne razumijem. Äcklas bara och känner mig allmänt förbannad...

2008-11-21 @ 11:19:29
Postat av: Edita

Aha, sada nisu svi? Znaci u pravu sam, I rest my case!



Za koga navijam, sta radim il ne radim, koga volim i koga NE volim, nece promjeniti cinjenicu da sam ja BOSANKA! Zao mi je.

Ma koliko god ti smetalo, bosanska krv mi lije kroz vene!



A ti glupane glupi uzmi nesto i procitaj, sta je ustvari sve bilo, ko je branio tu nasu jadnu BiH i tek onda mi se mozes obratiti! Takvi uskogrudni i jednostrani komentari su meni samo smijesni.



Pa-pa

2008-11-21 @ 11:40:47
URL: http://diitah.blogg.se/
Postat av: Edita

Ja men snälla, du är bara förbannad för att du inte förstår. Du känner inte mig, du vet inte vem jag är, bara för att jag heter vad jag heter så vet inte du vem jag ÄR! Hur mycket jag har med vem att göra och på vilket sätt jag är bunden till något eller någon!

Föresten var det inte sahovnica som dödade människor, och det är just det jag menar, jag är så säker på vem jag är och var jag kommer ifrån att jag faktiskt kan ta på mig en kroatisk tröja och heja på Kroatien när dom spelar...

2008-11-21 @ 12:07:39
URL: http://diitah.blogg.se/
Postat av: S.

Svako nek za sebe prica. Ja licno nemogu biti najbolji drug sa srbinom takoder nit sa hrvatom , al o tom po tom . SVAKO radi po SVOM ! .. A ti , ja , on , ona.. NIKO nema pravo tebi da sudi u sta ti vjerujes il kom si ti drug. Savjet se moze dat' , a da se napada neko bez razlog nema potrebe.

Treba sa svakim biti dobar, al ipak voditi svoju politiku .



Tako da ljudi , bez svade.



Cuvaj se .

2008-11-21 @ 12:29:21
URL: http://senahida.blogg.se/
Postat av: bosanac

alltså ustaso, tro fan vi håller på turkiet när dem möter kroatien..va fan ska vi heja på kroatien för? vi krigade ju mot dem, varför ska vi då hålla på dem..tudjman å milosevic försökte dela på bosnien, nigdje veze onda navijat na njih..a turska nam je pomogla, slala je oruzija da se mi bosanci mozemo braniti..tro fan då man håller på turkiet, man måste vara hjärndöd å tycka annat..A edita, din mamma kanske e kroat så kanske du tänker så, men för mig kan en bosnisk katolik å ortodox vara bosnier, så länge den personen ser sig som bosnier..men saken är den, att du tar på dig kroatiska tröjer, skriver ner kroatiska tekster på bloggen, patriotiska tekster dessutom, å tro fan vi bosnier hoppar på dig då..gdje ti je ponos? nema veze hur mkt bosnier du känner dig som, så gör du ett fel, bukvalno pljujes po grobljima sahranjenih heroja koji su svoj zivot dali u odbrani Bosne i Hercegovina, u odbrani nase zastave, da se umjesto sahovnice i 4 s, vidi liljani..a onda ti kao bosanka, sto imas "bosanski krv u venama" oblacis to, protiv kojeg su se oni borili..pises tekstove patriotske o hrvatskoj, imas kroatisk armband itd.. ma koliko god ti litarar bosanskog krvi imas u sebi, ti si jedna obicna prodana dusa, koja nema karakter ni dusu..du vill visa alla att du står för något, haha ma du står bara för det att du e hjärndöd, folk tycker inte du e grymm eller cool, nego te ismijavaju..du borde bli kompis med Emir Kusturica, han gick över till srpstvo, onda mozes i ti na hrvatstvo..hahah, hrvatico mala:)

2008-11-21 @ 12:32:21
Postat av: PS

å de du sa, " de va inte sahovnica som dödade" hahaha, bevisar bara kolika si glupaca.. pa sahovnica nema ruke, normalno da nemoze klati..ali zato ti ljudi koji imaju sahovnicu kao svoj simbol, oni imaju ruke i mrznju..oni su klali, onda ti oblacis njihov simbol, da se mozes ulizavati kod tvojih hrvatskih prijateljica..valjda nemas bosniska vänner, så du rövslickar dig till andra:)

2008-11-21 @ 12:37:09
Postat av: Sjuka människor!

Palla gör värsta grejjen om vad hon har på sig och om vem hon umgås med! Hon är den hon är. Men det är gulligt av alla er att ni bryr er om henne.



Bosanka je, Pa makar se udala za hrvata ili srba ili svedjana...



Btw. angående matchen. Jag kommer heller aldriiiig förstår hur en Bosnier kan hejja på turkiet framför kroetien. Bosnierna delar ju för fan fortfarande land med kroater (och serber) Vare sig dom vill de eller inte!



Men ehh jag förstår vad ni menar över att det inte går att glömma det som har hänt å blabla.. da su klali vas narod och jag vet inte vad, men ni satt inte själva å rullade på tummarna!



Människor från alla nationaliteterna blev dödade!

Och det finns inge rätt i att döda, inte för någon!!

2008-11-21 @ 14:10:08
Postat av: läs

fortfarande, man hejar på turkiet för dem hjälpte å kroaterna gjorde motsatsen..

a citaj statistiku, pa ces vidjeti koliko ih je najvise ubijeno i koji su to najvise i radili..läs statistiken som FN gjort:)

2008-11-21 @ 14:51:20
Postat av: Ammar

Elmy, neces mi valjda ti drzati predavanje o ljudskim vrijednostima. Trac je tvoj glavni predmet i drzi se njega jer sa tvojim pametovanjem samo gluplji postajem.



A naravno, Faca jesam za tebe i uvijek cu biti.



Caos

2008-11-21 @ 15:49:36
Postat av: Ammar

A ja zaboravio sam...FERIDEEEEEEEEEEEEEEEEEEE

2008-11-21 @ 15:51:46
Postat av: Anonym

Nije sahovnica?????... en symbol som funnits i tusen år. Med den går dem ut i krig och med den dör dem. Nema vise alternativa, isto kao sto srbin nosi svoj CCCC. De stavi i to na lancic i sve ce biti super.



"Sjuka människor" - Hejar dessa så kallade "människor" som vi delar land med på oss när vi spelar. NEJ. Varför ska vi heja på dem. Ko su mi oni?????????????

2008-11-21 @ 16:29:13
Postat av: Elvir

E halo ljudi, hocemoli poceti rat? Meni izgleda ko da cemo, ovako se nemoze mislim sta je to sa nama? nasim narodom? Fudbal je sport a politika je skrooz druga stvari.



PS. PA gdje nam nestade FERIIDEEE? "Krije se iza msna"



hahaha djeteta malog..

2008-11-21 @ 18:26:42
Postat av: Elvir

Ljudi hoce mo li opet poceti rat? MEni izgleda da je to vasa zelja. Nekontam ljude sto seru o fudbalu, Fudbal nije politika!! Fudbal je sport. Samo supci navijaju za drzave zbog politike i bas neznaju nista o fudbalu. Za te koji osjecaju da neznaju nista i fudbalu, ko velicina od vas ovdje, idite na Wikipedia.se Pa potrazite malo i procitajte molim vas.



PS. FERIIDEEE GDJE nestade covjece? "Hiding"



2008-11-21 @ 18:34:26
Postat av: elmY

Ammare: Nisi ti meni video ni F od face to je samo sta ti mislis o sebi a ne ja ;)

2008-11-21 @ 19:40:48
URL: http://elmys.blogg.se/
Postat av: Anonym

Kakav bolan rat? Mislim da je vazno da se ovakve stvari diskutuju, jer ako se ne diskutuju i ako se ne izgovara svoje misljenje onda rat pocinje. Da, fudbal je sport ali kroz sportska desavanja izkaziva se patriotizam i tek onda covjek moze da sazna kavko misljenje ljudi imaju... Läs boken "Fotboll är politik" eller "Political Football" pa ce ti biti jasnije. Din kommentar är inte genomtänkt.



Feride ti slobodno pisi, jer ti je srce na pravom mjestu. Nedaj svoje korijeni. Vi i vas msn... woooow... bolje i nesto smijesno reci nego sahovnice nosati!

2008-11-21 @ 20:52:40
Postat av: erna

"för d va skamligt att hålla på turkiet när kroatien å turkiet möts! d glömmer ja aldrig. fiifan."



Ursäkta men är det inte lite väl naivt att tro att bosnier ska hålla åt HR?



Annars tycker jag att det är lite väl onödigt att ett sådant ståhej' ska uppstå för att hon väljer att bära ett röd-vitt armband? Visst tycker de flesta att det anses som bla föräderi men det är hennes ensak. Jag tror personligen inte att hon kommer ändra sina åsikter för att ett antal personer väljer att skriva komentarer som förklarar hur skamligt och fel det är.





Svi odgovaraju za svoje

2008-11-21 @ 21:07:16
URL: http://ernaerna.blogg.se/
Postat av: bosanac

jednog dana, kad bude starija zena udata za jednog hrvata..pita ce samu sebe, sta je sve u zivotu radila, i kako je prodala svoj identitet i svoju dusu, da pokaze svima kako je ona specialna osoba, ali na pogresan nacin:)

Edita, nazalost ti nemas dusu.. Fali ti ono, sto su roditelji zaboravili te nauciti, i pokazati..TJ Patriotizam, moral, ponos i identitet!

2008-11-21 @ 22:56:30
Postat av: Ivana

bosanac, tebi fali isto koja stvar.. ono sto su te roditelji zaboravili nauciti, RESPEKT, PAMET . that's it ;)

2008-11-21 @ 23:12:13
Postat av: Elvir

@Ivana Fino si to rekla.



@Av. Pisi neko ime, da i tebi negovorim da se krijes. Gledaj Jos jednom cu ti reci Fudbal nije politika nit je religia politika, Fudbal treba da daje cast ljudima sto ga gledaju, da ljudi imaju o necemu pricati. Da bude festa i veselja. Ljudi kao ti kvare taj sport, jer mjesaju politiku. Necu da citam te tvoje politicke knjige, pravo da ti kazem ne interesuju me. Fudbal nije patriotizam nikakvi uopste nego jedna obicna igra sto treba da stvara jednu dobru stvari ali ti je nazalost kvaris.



@Bosanac da imas imalo pameti u svojoj glavi nebi ni trebo da se mjesas ovdje.. al to je samo moje misljene. I molim te nemoj srati o roditeljima, ma sta a ti si neki bog? sto zna sve o identitetu i moralu? Koga ti foliras.



2008-11-22 @ 00:12:39
Postat av: Edita

Jag tycker om det du skrev Erna, även fast det inte handlar om mina åsikter direkt. Jag har aldrig förnekat det som hände där nere och kommer aldrig att göra det. För jag är som sagt mycket väl medveten om saker, mer än många som snackar om det. Jag väljer bara att inte blanda in politik och krig när det handlar om att "välja" vänner (nu när det kommit upp) eller välja vilket lag jag hejar på i fotboll.



Napadali su me sto navijam za FC Barcelonu, sto navijam za AC Milan, za NK Celik, Arsenal, Bocu... Pa i za HNS, ali ljudi moji, to je sport. JA ga licno nikada necu gledati nikako drugcije i to je to. Ako cemo pricati o ratu ili o politici onda ne vjerujem da cemo imati toliko razlicita misljenja. U tome je stvar. Shvatite.



Znaci dosta je sranja i suplje o mojim roditeljima, bezveze ponizavate sami sebe ;)

2008-11-22 @ 01:10:34
URL: http://diitah.blogg.se/
Postat av: bosanac

men draga edita, de bra att du iaf politisk håller med..men fotboll är inte bara en sport, det är politik, historia, nationalism osv..imas svoju Bosnu, å va nöjd me de du har. för folk har gett sitt liv, da ti i ja imamo jednu domovinu..koja je puno fascinirana nego sve ostale zemlje...mi imamo ono svoje, cevape, sevdalinke, stecce, dzamije, crkve, rijeke, drustva i sve ono, koje samo pravi bosanci mogu preko nase atmosfere, to vidjeti:)

2008-11-22 @ 01:23:32
Postat av: Edita

Zaboravio si jezera i gore, planine i ono malo mora... na tako maloj povrsini imamo sve!



Jag skulle aldrig vilja vara någon annan än den jag är eller något annat än det jag är för vi har en helt fantastisk historia bakom oss, trots alla tragedier...

Men så länge jag kan skilja på sport och politik och politik och allt annat så kommer jag att skilja på det. För nästan allting är i dag politiskt påverkat och jag hatar det!

2008-11-22 @ 01:48:57
URL: http://diitah.blogg.se/
Postat av: bosanac

om kroatien möter bosnien, vem håller du på?

2008-11-22 @ 09:42:54
Postat av: Anonym

Nije bolan Elvire vazno kako se zovem. Nemam se od cega kriti... Så länge jag inte hotar eller kränker folk så är det okej!!!!



Sport är en symbol för styrka. I alla tider har folk tävlat för att visa sin makt och för att hävda sig, nationellt och internationellt. Jag har inte sagt att du måste läsa böckerna, men svaret hittar man i böckerna, det väger tyngre än just din personliga åsikt, utan vetenskaplig förankring. Profssorer som undersöker fenomen i världen kan tyda saker och ting bättre än mig och dig. A sada sto tebe ne interesuje to je druga stvar. Dock faller argumentationen platt!



Kazes "Fudbal treba da daje cast ljudima sto ga gledaju, da ljudi imaju o necemu pricati". Precis det tar professorerna upp i dessa böcker, men på basis av politik. Vad är vitsen med sport om man inte kan säga "Jag är bättre"? Det blir ett politiskt verktyg genom vilken man hävdar sig och ser sitt land som större och bättre - det vinnande! Det är enkla variabler och enkel psykologi. Många klubbar ägs av politiker och samspelar med regeringarna. Inte så bra men så ligger det till.



Ja kvarim fudbal? Ja isto kao ti uzivam u ovome sportu a da sam fanaticna nisam, samo ti kazem kako stvari stoje. Annat kan du inte hävda. Jag är bara medveten om hur saker och ting ser ut i världen...



Politik finns i allt, det du äter, tar på dig, lyssnar på, pratar om osv. Tro inget annat. Det kanske inte borde vara så, men det är så... Politik har människor sysslat med sedan den första civilisationen och summan av kardemumman är att den idag även finns i fotbollen.

2008-11-22 @ 12:44:48
Postat av: Dina

Jag förstår verkligen inte varför alla bryr sig så mycket om vad Edita gör, cura ima pravo da se druzim skim hoce.. Okej razumijem to sto se pitate kako moze navijati za hrvate kad je fudbal u pitanju.. Ali sigurna sam da mnogi od vas slusaju hrvasku i srbsku muziku.. Är inte det dubbelmoral?



De pustite curu na miru, neka radi sta hoce. Zivi svoj zivot! Sto je vas briga sta radi? Nece promijeniti svoje prijatelje i misljenja samo sto vi govorite kako je "prodana dusa"..



Ako vi neceta da se druzite sa srbima i hrvatima to je do vas, ali Edita ima prvao da radi sta hoce.

2008-11-22 @ 12:45:33
Postat av: Branka

Jag håller med Dina i denna frågan.



Ni alla har rätt till er egna åsikt. Precis som Edita har rätt att umgås med vem hon vill och heja på vilket lag hon vill fotboll. Mi smo svi isti narod. A vi sto kazete da ona kao "grijesi" Trebate malo da razmislite. Koju muziku slusate? Cijeli Balkan slusa srpsku, i hrvatsku muziku. Många utav balkans största stjärnor är kroater och serber. A naravno ima i muslimana sto su velike zvijezde.



Pustite curu na miru, neka zivi svoj zivot kako ona hoce, i vi isto tako.

2008-11-22 @ 12:55:04
URL: http://mojzivot.blogg.se/
Postat av: lejla p

FERIDA TRESE STRUUUUJA, STA DA RADIIM? :D

2008-11-22 @ 15:19:23
Postat av: Edita

bosanac

eno sada, postavljas glupa pitanja, nemoj se bolan spustati tako! Kad BiH igra navijam za BiH pa makar igrali protiv mame moje! ;)



anonym

umorna sam...



S.

Ja men det är ju klart att alla ska få välja själva och jag förstår även dom som inte kan umgås med kroater eller serber...



Dina & Branka

Super kako uporedujete to sa muzikom.. jer prica se dosta i o tome. Samo ja bih radije rekla da ima velikih imena (zvijezda) koji su Bosanci!

Kao Lepa Brena (Fahreta Živojinović, iz Tuzle), kao Vajta (Seid Memić iz Travnika), Željko Samardžić (iz Mostara), Tifa (Mladen Vojičić iz Sarajeva) i Želimir "Željko" Bebek (i on iz Sarajeva) pa i Zdravko Čolić (Sarajevo opet), Saša Lošić (iz Banja Luke), Dražen Žerić (iz Mostara)... Eto da ne nabrajam dalje, ima ih...

Ovo bi znaci i bio odg. za komentar na mom zadnjem postu.

2008-11-22 @ 16:25:32
URL: http://diitah.blogg.se/
Postat av: Anonym

Pa kako neces biti umorna kad nemas dobar odgovor :)



Personligen lyssnar jag inte på serbisk musik, inte kroatisk heller... men de som lyssnar på kroatisk musik tar inte på sig en tröja med sahovnica samtidigt... nije problem u gledanju i slusanju vec problem je kad predavate dusu, kad navijas i volis sa srcom ... jednu drzavu koja bi ti lahko glavu osijekla i koja ociti ne navija za tebe...



Du kanske kan följa med Branka till RS... ett "område" i Bosnien... pa uzivajte!

2008-11-22 @ 16:55:13
Postat av: Edita

Pa eto ako ne slusas, super imas ipak predobre muzike za slusat... Cuj ne oblace? Ja svaki put kad promjenim pjesmu oblacim drugu majicu ;)



I cuj problem kad volis srcem? Sa cim ti?? Sa uhom volis?



Rekla sam vec svoje sto se tice politike...



RS?? Ne postoji to kod mene.

2008-11-22 @ 19:07:38
URL: http://diitah.blogg.se/
Postat av: Anonym

Postat av: Lipo li je HRVAT biti, majko hvala ti.



Croatia iz duse te ljubin? Daj mala ne seri du är inte kroat, ditt kött och blod är inte kroatisk och vi är absolut inte ditt folk! Pravis budalu sama od sebe. Det är fint att du inte är uppfostrad att hata och att du inte är nationalistisk som 90% av alla "balkanbloggare" men älska inte ett land och ett folk som inte älskar dig tillbaka! Ti se kao osicas doma kod nas u Hrvatskoj al ipak nemoj jer to stvarno nisi! Daj molin te ni srbi sto imaju koljena 500 godina unazad u Hrvatskoj se vise ne osicaju doma a ti iz bosne kao to radis. I samo ti dalje nosi sahovnicu i slusaj Thompsona kako piva o nasoj vjeri i o nasem narodu. Bas tako, zivjeli mi HRVATI. Mi ne zelimo tude, prokleto je! A ti jadnice kad jednom ostaris skuzices da tribas drzat se roda svog a ne drugog.



Detta säger allt. Killen har fan rätt!



Vidare...

Sto se bona pravis glupa. Varför bryter du ner meningarna till gräsrotsnivå? Poängen är att du tar på dig en tröja med sahovnica. En symbol som står för kroatisk identitet, deras kärlek till deras land, ett land som dem har slagits för i tusen år, gått i krig för och spillt blod. Samma symbol som användes i ett (eller flera för den delen) krig mot ditt eget land. för att dem hatar dig, mig, islam osv. Det är det som är så sjukt. Att du så öppenhjärtligt älskar detta land... fotboll osv...



Du skriver "Croatia iz duse te ljubin".... jaså??? varför??? vad har Croatia gjort för dig???? älskar dem dig????

2008-11-22 @ 19:30:49
Postat av: Edita

A men ge upp.



Det är en jävla fotbollströja! Även om det inte var det så ska jag fan inte behöva förlara mig för dig eller någon, inte om så min farfar kom upp från graven och undrade!

Du behöver inte tycka om det, eller "dom" eller mig.



"Croatio iz duse te ljubin" skrev jag bara för att jävlas med sådana som dig och sådana som den idioten... Ta inte alling så seriöst ;)

2008-11-22 @ 20:04:18
URL: http://diitah.blogg.se/
Postat av: Edita

Juste

lejla p

Polij ga vodom? Hahahaha.. il udri lopatom :D

2008-11-22 @ 21:36:40
URL: http://diitah.blogg.se/
Postat av: Anonym

Du driver en blogg där du skriver inlägg och lägger ut ditt privatliv. Som skribent hoppas du väl självklart på respons i form av kommentarer. Annars hade det väl inte varit så roligt om ingen läste eller kommenterade. Du kan ju alltid låsa bloggen och enbart låta personer med samma åsikter som du läsa den. Just sådana här ämnen berör många, som du själv kan räkna ut. Det är självklart ditt liv och enbart du bestämmer hur du ska leva det. Du måste inte förklara dig med det hade varit roligare om du kunde motivera dig bättre än - "det är min ensak vem jag håller på".



Nu var vi rätt så många som undrade hur det kunde komma sig att en bosnisk tjej, muslim - från Banja Luka kunde ta på sig en kroatisk landslagströja med sahovnica och heja fram ett lag som inte har någon som helst anknytning till hennes identitet, om nu inte någon av dina föräldrar har kroatisk anknytning. Då hade man förstått att du älskar bägge sidorna. Det var väl mer det som var av intresse. Du behöver inte förklara dig för varken mig eller din farfar som du skriver, men om du nu väljer att lägga ut ditt liv så kommer folk att fråga, undra och kommentera. Det är väl normalt?



Vidare skriver du att du skrev "Croatio iz duse te ljubin" för att "jävlas med sådana som mig". Alltså, så som jag ser det så jävlas du bara med dig själv. Jag har inget att förlora för att du skriver så, tycker bara att det låter komiskt. Det är mer jävligt när du känner att du måste provocera dina landsmän för att bevisa något som inte går att bevisa. Jag hatar varken serber eller kroater, helt seriöst... dock tycker jag att vi ska hålla oss till vårt precis som dem håller sig till sitt. Livet har lärt mig det, mina föräldrar och far/morföräldrar. Inte tar kroaterna på sig våra tröjor och säger "Bosno iz duse te ljubim" för att jävlas... ?!?! Inte vad jag sett och hört (Nu snackar jag om Serber/Kroater i sina respektive länder. Jag är medveten om att BH Fanaticos stödjs av alla tre folkslag eftersom det är vårt gemensamma land. Självklart finns det avvikelser även här)... Det var mer det som var konstigt...



Hur som helst



Jag önskar dig all lycka i framtiden, med allt, verkligen... hoppas inte att jag sagt något dumt... sorry annars... tyckte bara att det hela var intressant... det kan du ju inte skulla oss för!



Peace

2008-11-22 @ 21:42:59
Postat av: Edita

Jag håller självklart med om att det är intressant och det är riktigt kul att diskutera, men om det görs på en normal mänsklig nivå.



Hade någon lagt upp det så och ställt frågan på ett lite finare sätt än att snacka om hur dåligt uppfostrad jag var eller kallat mig för ustasa så hade jag väl kanske än en gång övervägt att ge så mycket av mig själv och berättat, förklarat. Jag menar ju att du som utomstående, okänd, anonym person som "råkat komma över" min blogg inte behöver en förklaring.

Antar att du förstår. Folk som känner mig personligen vet. Jag har i ett tidigare inlägg förklarat en del av det som ligger bakom min kärlek för vårat grannland. Men att förklara allt i detalj och lägga ut ett släktträd känns bara onödigt och överdrivet. Eller hur?



Haha, nej det är säkerligen inte många kroater(/serber) som skulle kunna göra så, men någon skulle man nog kunna rota fram :) precis som jag inte är många...



________

Nå ja, tack för en väl genomtänkt och vettig kommentar :) :)

2008-11-22 @ 22:47:26
URL: http://diitah.blogg.se/
Postat av: S.

Mile Kitic takoder je iz Bosne .

2008-11-23 @ 11:49:09
URL: http://senahida.blogg.se/
Postat av: Edita

Haha ja... men nu rabblade jag upp stora namn, som alla lyssnar på :)

2008-11-23 @ 12:43:18
URL: http://diitah.blogg.se/
Postat av: Elvir

Ti sto govore da je fudbal politika, te ljude ja nemogu da razumjem, ali i nekako radim. Ja nevolim politiku i znam da je ima svugdje. Ona recimo kvari religiu na taj nacin da izgleda da religia sama pravi rat, ali religia är den som tar största stöten av det hela. Jag är inte religiös och tror inte på bokens gud, men jag tror däremot på en högre makt, som en dag kommer att visa oss bättre, än vi nånsin kunnat förstå. Jag hoppas bara att jag lever den dagen så att det "kanske" kan bli fred på våran jord. Jag vet mkt väl vad politik är och vad du menar me dom där "Politiska fotbolls Böckerna" Men jag tror bara att de skulle förstöra mitt sätt på att Tro på. För mig är fotbollen bara en sport och ett nöje och så enkelt är det.



Det är samma sak om man är djupt religiös, om man börjar gräva och fortsätter så inser man tillslut att man inte tror på det boken säger.



Jag förstår exakt vad du menar om det som du skrev riktat imot mig. Men det här är min åsikt.



2008-11-23 @ 23:26:06
Postat av: Asmer

hehe joj, ovo mi je smijesno do bola

ostavio bi komentar fin, al psuje mi se, pa necu nista, bicu fin :)



love and respect

2008-11-24 @ 02:35:57
URL: http://asmere.blogg.se/
Postat av: Nacho

Hmm, intressant, var ska man börja...



Till att börja med; Jag sitter med en mössa blå mössa på huvudet, är barfota, har blåa kalsonger på mig och vit t-shirt. Väger 84kg och är c:a 1.85 lång. Så, nu fick man det avklarat så ingen behöver klanka ner på mig (som man gjorde på vissa) för att vara anonym(a)...;)



För det andra: I en perfekt värld så hör fotboll och politik inte ihop. Men låt oss istället vara realistiska, fotboll och politik hör ihop! På grund av fotbollsmatcher har exempelvis krig startats (i Centralamerika), och bråket i början på 90-talet mellan Dinamo Zagrebs spelare (fans) och Röda Stjärnans, berodde nog inte på fotbollen - utan på politiken. Vissa klubblag är mer åt högern (Lazio) medans vissa andra är mer åt vänstern (Livorno), så politik ingår i fotbollen. Detta blir ännu mer påtagligt när det är landslag som möter varandra, och dessa länder har en frostig relation till varandra, exempelvis USA-Iran, BIH-Srb osv.



Tre; Varför kan ni inte hålla en normal diskussion, utan att komma med personliga förolämpningar? Att exempelvis håna någon för sitt namn är lågt, verkligen. Likaså är det av dig Edita lågt att hänga ut Ferid och tillägna ett helt inlägg åt honom.



Fyra; Alla har rätt att heja på vilket land de vill. Jag personligen kommer aldrig heja på Kroatien eller Serbien. Inte av religiösa skäl utan av politiska. Jag hade ett inlägg inför matchen Turkiet - Kroatien, och ni kan läsa här vad våra "grannar" tycker om att man inte hejar på deras land..

http://nucho.blogg.se/2008/june/kroatien-turkiet.html#comment







2008-11-24 @ 21:16:36
URL: http://nucho.blogg.se/
Postat av: Lejla

Fan, jag har inte hängt med i diskussionen och jag pallar verkligen inte läsa alla kommmentarer.



En sak är jag dock trött på, anonyma glappkäftar som inte har en poäng (dvs uttalar sig om något helt annat än ämnet), och moralister som är mer falska än någon som säger den hela sanningen. Du säger vad du vill rakt ut, i skidam kapu för det. Men personer kan inte äckla mig mer då de är försiktiga med språket och "vad som är rätt och fel", när jag sitter här och VET hur dem är utanför bloggvärlden. USHHHH, USHHHH, USHHH!

2008-11-25 @ 01:12:31
URL: http://lekii.blogg.se/
Postat av: Edita

Elvir

<3 ...ord.. det finns för få.



Asmer

Haj nemoj, zapali jednu i budi fin ;)



Nacho

1. Ögon- och hårfärg glömde du? Samt var din brevlåda bor, ifall vi skulle behöva skicka ett hotbrev ;)

2. I en perfekt värld öppnar jag en öl, sätter på tv;n och väntar på att gubbarna ska komma ut på den vackra gröna planen... Sa jag perfekt? Jag menade i min värld. Jag tycker om det så :)

3. Ja, varför? Sen kunde jag skrivit allt det där som en kommentar, men jag tyckte det var roligare så där... (Tillägna ett helt inlägg, han ska vara glad, hur många får ett eget inlägg hos mig? ;) )

Han skriver på MIN blogg, ja då får han ta det. Jag kopierade rakt av, jag varken ändrade på något eller lade till något :)

4. Tack. :)



Lejla

Hur kan du umgås med mig? Hahaha! Nemoj läsat, det är inte värt det... :D

2008-11-25 @ 02:04:57
URL: http://diitah.blogg.se/
Postat av: D.

Edita , ja tror att det här inlägget fick rekordet i antal kommentarer :P

2008-11-26 @ 17:22:44

Om du har något smart att säga skriv här:

Vem är du?:
Kom ihåg mig?

Din Email: (bara jag får se)

Har du en egen blogg?

Vad har du att säga?

Trackback
RSS 2.0