Back to God

Helgen orkar jag inte beskriva i ord! Födelsedagar, fyra stycken, helt olika, helt roliga, allihopa speciella på sitt sätt, njutning till fullo! Fantastisk helg med mina underbaraste SÅ KLART! Tack för allt kära ni!
[Pictures coming up, kameran jävlas]

Back to God...
I got the question two times in two days; "Do you belive in Him?"
I belive that religion comes from history and that it makes traditions, and traditions make conflicts... Och då menar jag inte bara på Balkanhalvön, vilket jag inte ens tänker gå in på, men vilket i sig är ett jävla bra exempel!! Jag tror att människor behöver tro på något högre än dom själva för att människor behöver hopp, i stunder då man har det som svårast. Men många vet inte alltid vad exakt det innebär. Hur många tackar faktiskt Gud för varje dag som dom har det bra? Det är en av sakerna jag inte tycker om med sådana som kallar sig själva för "troende". En annan sak är tex dom som säger sig vara muslimer, som (några faktiskt) fastar under ramadanmånad (normalt 30 dagar), dom går i moskén, dom dricker inte, bråkar/svär och spelar inte. Men under årets övriga (enligt månkalendern 324) dagar så går det bra?
Jag har aldrig förstått mig på det! För mig är det en större synd än att leva varje dag likadant!
Alltså, för varken i Koranen eller Bibeln eller Tanakh eller någon annan helig bok står det att man ska göra vissa saker under vissa dagar utan JÄMT! Och alla säger samma sak, man ska inte göra någon illa (ljuga, stjäla, döda, bedra...)! Sedan att alkohol och spel och en del andra saker anses vara fel eller förbjudna är ju för att alla inte kan uppföra sig under påverkan av alkohol (eller droger för den delen) och folk kan spela bort alla sina ägodelar, eller andras och förstöra hela liv.
Logik, ligger bakom mycket.
Det jag menar med tradition är tex Julen, ett kul firande, vi får presenter, samlas, äter massa massa god mat... and so on. Det är väldigt få som faktiskt firar det utav den faktiska anledningen; Kristus födelse.
Jag menar inte att tracka ner på någon religion, jag vet att många kommer vara på mig nu, men jag vet att jag har rätt att säga så här.
Utav många anledningar, bara det faktum att om man lever efter en religons alla regler och normer så blir man kallad för "fundamentalist", om man då tar allt bokstavligt.
Många är rädda för att vara öppensinnade och se det som är så glasklart, alla säger samma sak men målar upp det med olika ord och olika sorters berättelser. Ofta också samma men från olika vinklar eller med annorlunda namn. Precis som jag tidigare nämnt skulle jag aldrig vilja ändra på någons tro. Jag respekterar alla olika tankesätt, tron och traditioner!

Så vad tror jag då?
Jag tror att Gud finns i alla goda gärningar och alla rena sinnen. Överallt runtomkring oss och inom oss. Jag tror att Gud flera gånger försökt visa oss den rätta vägen, genom en verklig person, men vi har gång efter gång misstolkat och förvrängt ord och meningar. Jag tror att alla föds med ett gott hjärta, precis så som Gud vill ha det men vi har inte än lärt oss att bevara det...


För övrigt är jag trött på det manliga könet,
ingen behöver ju ta åt sig... och alla kan göra det ;)


Nu ska jag låta bloggen vila ett tag!
Mig ska tända ljus, ta ett glas vin och njuta, för det är ju fortfarande jag som får mig att må så här bra! Thank You Lord!

Det som skrivits
Postat av: Hely

"I belive that religion comes from history and that it makes traditions, and traditions make conflicts..."
- Det klokaste någon sagt på väldigt länge! Bra skrivet!

Ps.Palochi rocks my world! haha ds.

2008-02-11 @ 14:51:04
URL: http://helymilanista.blogg.se
Postat av: Elvan

Håller med dig fullständigt syrran du är ju förfan jag, inte konstigt att vi är som vi är :D läskigt lika!

Dock är jag en vetenskapens man och tror inte på gud för 5 öre, Min gud är det jag ser och stjärnor kan jag se, vetenskap kan jag se och förstå!

Människan kommer alltid att sträva efter mer och mer men alldrig få det svaret den söker, Hur vi uppstod hur vi började tro, Tron komm till genom att människor behövde hjälp för att förstå, och då behövdes ngt större och mäktigare som gud. Jag tror att inom loppet av 100-200 år så kommer det att finnas helt nya "religioner" och alla de klassiska kommer att glömmas, eftersom vetenskap är reality och religion baseras på Myther och historia!

2008-02-11 @ 23:22:22
Postat av: Belma

Haha va? Jag minns inte ens att jag tog det från din blogg, läste lite olika men sorry, det var dumt av mig o inte hälsa haha :/ HEJ:D
Haha tack;D

2008-02-13 @ 19:27:43
URL: http://belms.blogg.se
Postat av: Belma

hehe japps.. men gillar din blogg :D

2008-02-13 @ 21:07:12
URL: http://belms.blogg.se
Postat av: Belma

Haha kul o höra ;P

2008-02-14 @ 00:02:37
URL: http://belms.blogg.se

Om du har något smart att säga skriv här:

Vem är du?:
Kom ihåg mig?

Din Email: (bara jag får se)

Har du en egen blogg?

Vad har du att säga?

Trackback
RSS 2.0